Még hogy cukorbetegséggel nem lehet teljes életet élni? Ismeri Ön Matthias Steiner történetét? A német súlyemelőnél 2000-ben állapítottak meg cukorbetegséget. Nyolc évvel azelőtt, hogy olimpiai bajnok lett. Mondhatjuk erre persze, hogy olyan háttérrel, ami egy élsportolót segít, könnyű. Azonban már egy apróbb léptékű életmódváltással is sokkal jobbá tehetjük közérzetünket.

Az első ellenfél: a túlsúly

Minden szervezetnek szüksége van energiára. Csakhogy nem mindegy, mennyire. Az emberi szervezet ugyanis nem úgy működik, mint egy klíma berendezés, amit kényünk-kedvünk szerint csavargathatunk. Ha a kelleténél több energiát viszünk be, akkor nem leszünk se gyorsabbak, se erősebbek, se ügyesebbek. Sőt, inkább ezek ellenkezője következik be.

  • Ha tehát cukorbetegként túlsúllyal küzdesz, az első cél, ami a szemed előtt lebegjen, hogy érd el az ideális testsúlyodat.
  • Ha a testsúlyod ideális, akkor arra törekedj, hogy azt megtartsd.

Fontos azonban, hogy egy cukorbeteg számára a koplalós, energiaszegény diéták rettentő veszélyesek. Szóval ne akarj egy hónap alatt 30 kilótól megszabadulni.

Mire figyelj, ha eléd kerül egy élelmiszer összetevője?

Hogy hízunk vagy sem, leginkább egy élelmiszer kalóriájának értékétől függ. Mivel azonban a cukorbetegség lényegében a szervezetünk szénhidrát-anyagcseréjének zavara, ezért aztán az élelmiszerek szénhidrát tartalmára is nagy figyelmet kell szentelnünk.

A szénhidrátok ugyanis azok, amelyek étkezés során megemelik a vércukorszintet. Ekkor lép közbe a hasnyálmirigy, ami inzulint termel, és a vérből a sejtekhez juttatja a cukrot. Ha csak nem vagyunk cukorbetegek. Ilyenkor ugyanis kevés inzulint képes csak termelni a hasnyálmirigy, a sejtek nem kapnak cukrot, és mondhatni éhesek maradnak.

Csinálj ételtesztet!

Ezért kell figyelned az élelmiszerek szénhidrát tartalmát, és azt, hogy mennyire emeli meg a vércukorszintedet. A legtöbb élelmiszer azonban egészen máshogy emeli meg két ember vércukorszintjét. Ezért először kis adagokban neked kell kikísérletezned, milyen hatást váltanak ki belőled az egyes szénhidrát tartalmú élelmiszerek. Ezután tudni fogod, mit ehetsz nyugodtan, és mit érdemes kerülnöd.

JÓ TANÁCS: Rajzolj két oszlopot egy füzetbe. Az egyik oszlopba írd azokat az élelmiszereket, amiket fogyaszthatsz, a másikba azt, amit kerülnöd kell.

És figyelj arra, ha egy olyan étel kerül az asztalodra, amit nem ismersz, először csak keveset egyél belőle, hogy legyen időd megfigyelni, milyen hatással vannak rád az összetevői.

Szólj hozzá Te is!

Az E-mail címét semmilyen körülmények között nem tesszük közzé!

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Szeretné, hogy fényképe megjelenjen a hozzászólásánál? Regisztráljon a Gravatar oldalán, így e-mail címe alapján automatikusan megjelenik fényképe is!